Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Categorie voor zelfstandige in bijberoep

Vraag van: 75 keer bekeken Algemeen

Hallo,

ik zou willen starten met een zelfstandig bijberoep. Mijn probleem is dat ik namelijk het hele jaar door gratis diensten lever voor overheden, en dat ik hier wel eens iets voor terugwil (in de zin dat ik er iets voor krijg). Mijn expertise ligt echter over verschillende categorieën, namelijk doceren en instrueren, advies geven als expert en ik zou daaraan ook kleinschalig zaken willen verkopen (in mijn exterptiseveld). Kan dat onder één en hetzelfde ondernemingsnummer?

Even voor deze zekerheid: 1/ ik bezit Bachelor-diploma's, dus vermoed ik dat het bedrijfsbeheer geen probleem is 2/ rekeningnummer aangevraagd 3/ kbo-nummer aanvragen via erkend ondernemingsloket 4/ hospitaliatieverzekering afsluiten? 

 

alvast bedankt,

2 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Carbofisc on sep 11, 2017

    Dat kan allemaal op 1 ondernemingsnummer ja.

    bachelordiploma is inderdaad voldoende voor bedrijfsbeheer.
    Rekeningnummer is niet nodig.
    KBO-nummer inderdaad aanvragen
    hospitalisatieverzekering is niet nodig. Aansluiten bij een kas voor zelfstandigen wel.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be

    +1 Stemmen Thumb up 1 Votes Thumb down 0 Votes



  2. SintNiklaas on sep 14, 2017

    bedankt Carbofisc!

    Ondertussen heb ik een ondernemingsnummer, rekeningnummer, BTW-aangifte (vrijgesteld) en heb ik de sociale bijdrage betaald.

    Bij het bureau waar ik het ondernemingsnummer heb aangevraagd kunnen ze mij niet helpen met meer diepgaande vragen.
    Ik zoek nog steeds een boekhouder (die er mij bij wil nemen), maar zelf wil ik op en top op de hoogte zijn. Ik kan helaas geen handleidingen vinden waarin duidelijk staat uitgelegd wat nu precies van de éénmanszaak wordt verwacht op fiscaal vlak (rechten en plichten).
    Dat je een factuur dient op te maken en alle onkosten dient te verantwoorden, zo ver reikt mijn kennis wel.

    Er zou volgens mij toch heel makkelijk een handleiding kunnen samengesteld worden waarin beschreven staat hoe de boekhouding te doen, welke stukken hoe te verwerken …
    Ik kan administratief wel wat verwerken, maar als totale leek in het gebeuren is het niet makkelijk hierover duidelijke en concrete informatie te vinden.

    Graag jullie inzichten.

    0 Stemmen Thumb up 0 Votes Thumb down 0 Votes


Deze vraag beantwoorden